1. Varsel om oppstart av planarbeidet og høring av forslag til planprogram: Fasen er avsluttet

Bakgrunn for planarbeidet

Planarbeidet bygger på vedtak av kommunal planstrategi i kommunestyret sak KST 161/20 den 9.desember 2020. Planstrategien legger opp til at det skal utarbeides ny kommuneplan for Tjeldsund kommune, der arbeidet med kommuneplanens arealdel startes når de store linjene i samfunnsdelen er på plass. Kommuneplanens samfunnsdel for Tjeldsund kommune 2022-2034 med arealstrategi, ble vedtatt 30.mars 2022. 

 

Varsel om planoppstart og høring og offentlig ettersyn av forslag til planprogram
Arbeidet med kommuneplanens arealdel ble varslet samtidig som da forslag til planprogram ble lagt ut til høring og offentlig ettersyn, etter vedtak i planutvalgssak PLU 19/22 avholdt 17.mars 2022. 

Planprogrammet er på mange måter en «plan for planen» ved at det skal gjøres rede for formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning og behovet for utredninger. Altså, hvordan vi skal jobbe fram en ny arealdel for Tjeldsund kommune. 

Forslag til planprogram til kommuneplanens arealdel var ute på høring og offentlig ettersyn i perioden 17.mars til 30.april 2022. Det ble gitt noen fristforlengelser til sektormyndigheter ved høringen.

 

Mottatte innspill til forslag om endring av arealformål

Ved å sende inn arealinnspill kunne man løfte spesifikke arealmessige innspill til arealdelen. For mer informasjon på hva et arealinnspill er , kan man lese informasjonsdelen i planprogrammet (kapittel 4). Videre kan du se et fiktivt eksempel på arealinnspill her.

Frist for innsending av arealinnspill gikk ut 31.mai 2023, under ser du innspillene kommunen har mottatt:

 

2. Vedtatt planprogram: Fasen er avsluttet

Lovkrav og hva planprogram er

Tjeldsund kommune har i tråd med Plan- og bygningsloven §4-1 utarbeidet planprogram for kommuneplanenes arealdel.

Planprogrammet er på mange måter en «plan for planen» ved at det skal gjøres rede for formålet med planarbeidet, planprosessen med frister og deltakere, opplegget for medvirkning og behovet for utredninger. Hensikten er å legge til rette for en åpen planprosess som sikrer bred og hensiktsmessig medvirkning og involvering fra alle berørte parter gjennom hele prosessen.

 

Vedtak av planprogram til kommuneplanens arealdel

Kommunestyret i Tjeldsund vedtok planprogrammet for kommuneplanens arealdel 15.juni 2022 i sak KST 47/22, og her kan du se vedtatte planprogram for arealdelen

Kunngjøring av vedtatt planprogram for kommuneplanens arealdel på kommunens hjemmeside finner du her. 

 

Mottatte innspill til forslag om endring av arealformål

Ved å sende inn arealinnspill kunne man løfte spesifikke arealmessige innspill til arealdelen. For mer informasjon på hva et arealinnspill er , kan man lese informasjonsdelen i planprogrammet (kapittel 4). Videre kan du se et fiktivt eksempel på arealinnspill her.

Frist for innsending av arealinnspill gikk ut 31.mai 2023, under ser du innspillene kommunen har mottatt:

3. Utarbeidelse av planforslag – medvirkning, vurdering av innsendte arealinnspill, og vurdering av fremtidige byggeområder/tilbakeføring LNFR: Fasen pågår

Hvem er med på å utarbeide planen?

Hovedvekten av arbeidet utarbeides internt i kommunen, men aktuelle myndigheter, næringsliv, interesseorganisasjoner, innbyggere, og andre aktuelle aktører må bli involvert. Dette danner grunnlaget i utarbeidelsen av forslaget til ny arealdel. 

 

Arealinnspill og sorteringen av disse

Det er tidligere informert om mulighet til å sende inn arealinnspill, der man kunne løfte spesifikke arealmessige innspill til arealdelen. 

Frist for innsending av arealinnspill gikk ut 31.mai 2023, under ser du innspillene kommunen har mottatt:

 

Arealinnspillene skal grovsorteres i henhold til det vedtatte planprogrammet, se kapittel 4 for nærmere beskrivelse. Innsendte arealinnspill vurderes av kommunen i en helhet, opp mot samfunnsnytten, og sett i forhold til lokale og overordnede føringer. Det er derfor ønskelig med forklarende arealinnspill slik at vi er i best mulig måte til å både tolke slike, og å se de i sammenheng.

 

Vurdering av fremtidige byggeområder eller vurdering av tilbakeføring av arealer til landbruks-, natur- og friluftsområder (LNFR)

I vurdering av fremtidige byggeområder eller vurdering av tilbakeføring av arealer til landbruks-, natur- og friluftsområder (LNFR), vil Kommuneplanens samfunnsdel stå sentralt. Videre vil andre lokale forhold, overordnede føringer, ubenyttede eller urealiserte områder, og medvirkning fra Tjeldsundssamfunnet være styrende. Det vil også bli gjort en gjennomgang av kommunedelplaner, reguleringsplaner og tidligere dispensasjonssaker. 

Sorteringen i denne fasen skal skje både administrativt og politisk. Saksdokumenter vil legges ut når disse foreligger. 

4. Utarbeidelse av planforslag og konsekvensutredning: Fasen er ikke startet

De områdene som blir tatt med videre etter sorterte innsendte arealinnspill, vurderingen av fremtidige byggeområder, og områder som vurderes fordelsmessig å tilbakeføre til LNFR, vil bli konsekvensutredet (konsekvenser for miljø og samfunn jf. forskrift om konsekvensutredning).

På grunnlag av konsekvensutredningen vil det på nytt bli vurdert hvilke områder som skal og kan bli med i høringen til revidert forslag til kommuneplanens arealdel. Dette blir også behandlet politisk, sakspapirer vil legges ut når man er kommet til denne fasen og disse foreligger.

5. Forslag til arealdel - høring og offentlig ettersyn: Fasen er ikke startet

Den formelle høringen av revidert forslag til kommuneplanens arealdel vil etter fremdriftsplanen komme på høring ved inngangen av 2024. Fremdriftsplanen kan ses i vedtatte planprogram til kommuneplanens arealdel.

6. Eventuell bearbeiding av planen som følge av innspill fra høring/offentlig ettersyn: Fasen er ikke startet

Innspillene vil bli vurdert, og det kan blir endring av planforslag. 

Alle innspill og tilbakemeldinger gjennomgås og vurderes. Innspill fra ulike aktører medfører at ulike hensyn må sees opp mot hverandre. Denne delen av planprosessen er ofte et omfattende og tidkrevende arbeid avhengig av mengden innspill, eventuelle innsigelser, behov for nye utredninger eller større endringer i planforslaget, osv. Ved eventuelt større endringer i planforslaget kan det være behov for et nytt offentlig ettersyn eller begrenset høring, før planforslaget sluttbehandles i kommunestyret. 

Eventuelle behov for endringer kan også komme av informasjon/forhold som innhentes ved medvirkning, utredninger, politiske føringer, osv.  

7. Endelig vedtatt revidert arealdel: Fasen er ikke startet

Det er Kommunestyret som vedtar revidert kommuneplan (jf. plan- og bygningslovens § 11-15). 

Dersom kommunestyret vil treffe vedtak om kommuneplanens arealdel som medfører en bruk av arealer som ikke har vært gjenstand for høring under planbehandlingen, må de deler av planen som ønskes endret tas opp til ny behandling. 

Planen skal kunngjøres og gjøres tilgjengelig gjennom elektroniske medier. Et eksemplar av planen skal sendes til departementet, statsforvalteren, regional planmyndighet og berørte statlige myndigheter.

Kommunestyrets vedtak om kommuneplan kan ikke påklages