Uka er et unik tilbud og bidrar til å lære om kystkultur på en praktisk og engasjerende måte, og den gir skolemiljøet en uvurderlig mulighet til å knytte bånd til lokalsamfunnet.

I løpet av Kystkulturuka legges de vanlige skolebøkene bort, og i stedet for tradisjonell undervisning får elevene utforske kystens ressurser gjennom praktiske aktiviteter. Med god hjelp fra foreldre, besteforeldre, lokalt næringsliv, lag og foreninger, får elevene blant annet dra på sjøen for å fiske. Der lærer de ikke bare om fiskeri, men også hvordan de skal sløye og filetere fangsten, i tillegg til å lage smakfulle retter som serveres på skolens «Feskarheim».

Uka er også en tid for å utvikle praktiske ferdigheter som roing, livredning og sjøvett. Kystkulturuka bidrar til både personlig og sosial utvikling og er viktig for å skape trivsel og samhold. Og lære elevene hvordan de kan benytte seg av de ressursene som finnes like utenfor skoleporten. 

Dette er en uke som setter både Grov skole og bygda på kartet, og som gir en positiv omtale til både skolen og kommunen. Tradisjonen er blitt et høydepunkt på høstprogrammet, og det er et mål at den skal fortsette i mange år framover.

Under kan du lese årets 5. klasse har også delt sine egne erfaringer fra ukens aktiviteter. I deres dagboktekst beskriver hvordan de starter på skolen kl. 08.30. Elevene spiser alle måltider sammen på skolen, overnatter der, og drar hjem først etter skoletid onsdag. 


Kjære Dagbok                                                                                                                
Dette var den lengste dagen i kystkulturuka, og alle i klassen startet første økta ute på havet. Noen av oss fisket med småbåter, mens andre var på ekskursjon med Folkvang. Når en av oss skulle hoppe ned på dekk på Folkvang, trynet han i noen kjettinger. Heldigvis gikk det bra. Vi fanget noen fisk, slik som torsk, sei og hyse. En av oss fikk en gigantisk makrell på kroken. Da vi skulle inn til lunsj, ble det litt vanskelig å legge Folkvang til kai. Det var nemlig litt vind. Vi prøvde to ganger, og klarte det på den tredje gangen. Det var mye regn denne dagen, så mange av elevene ble klissvåte. 

Til lunsj denne dagen sang vi, «What shall we do with the drunken sailor”. Dette er en morsom sang som setter seg på hjernen. Til lunsj spiste vi Stormsuppe. Noen av syns det var godt og andre syns det var OK.

Etter lunsj ble en ny tur ut på havet, men noen av oss var på Fiskemottaket. Her lærte vi å sløye og filetere fisk. Det ble dessverre ikke så mye fisk denne dagen, så kjøkkenet måtte nok være litt kreativ til hva de serverte til middag.

Til middag fikk vi servert blant annet laksenachos, fiskegrateng og ovnsbakt laks. Alt var godt. Spesielt laksenachos, som er digg.

Når middagen var over, var det ny arbeidsøkt med sløying og fisking på havet. 

Vi var ute hele tirsdagen. Vi ble både våte og kalde på grunn av det dårlige været. Så det var godt å få skiftet til tørre klær og spist kveldsmat. 

Kveldsmaten var god, der vi fikk servert fiskekaker, hjemmelaget rips og rabarbra syltetøy, hjemmelaget gomme og brød bakt av elevene selv. Ellers hadde vi litt av hvert av pålegg. Klassen spiste kvelds sammen. 

Etter kveldsmaten pusset vi tenner og ordnet oss for kvelden. I dag er nemlig dagen vi sover over på skolen. Dette synes vi er gøy. Hovedpunktet for dagen. Vi ordnet oss på klasserommet og så film. Vi så Familien Mitchell mot maskinene. En skikkelig gøy film. Vi fikk latterkrampe. 

Alt i alt er dette en morsom dag!

Hilsen 5.klasse, Grov skole
 

Foto av 5. klasse ved Grov skole