Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Velg språk: Bokmål Samisk

Dagsenter til hjemmeboende med demens

Er du pårørende til en med demens som bor hjemme, kan du søke kommunen om dagaktivitetstilbud.

Generelt

Formål med tjenesten:

Formålet med tjenesten er å bidra til en meningsfull hverdag, med fokus på livsglede for den enkelte, aktivitet, opplevelse av egenmestring, trygghet og sosialt samvær. Aktivitetene skal stimulere til å mestre dagliglivets funksjoner hos brukeren, og legge forholdene til rette slik at du kan bo hjemme så lenge som mulig.

Beskrivelse

Aktiviteter som tilbys:

  • Baking og tilberede enkle måltider
  • Tur til fots eller med bil
  • Høytlesning fra dagens avis
  • Sang og musikk
  • Håndarbeid
  • Spill – aktivitet inne og ute
  • Kafebesøk
  • Uteaktiviteter som samling ved bålpanna og hagearbeid
  • Lett trim

 

Dagsenteret i Tjeldsund kommunen er lokalisert ved Paviljongen ved Skånland skole.

  • Dagsenteret har åpningstid fra kl 09.45 – 14.00 (pluss kjøring til og fra) hver mandag og onsdag.

 

Målgruppe

  • Søkere må bo hjemme og inneha en demensdiagnose eller være under utredning for demens  
  • Avlastningsbehov hos pårørende som bor sammen med søkeren   
  • Søkeren er vurdert til å ha behov for bistand til å komme ut for å delta på aktiviteter og være del av et sosialt fellesskap  

Kriterier/vilkår

  • Du må kunne delta på aktiviteter på dagaktiviteten.
  • Du må kunne reise deg selv og gå kortere strekninger
  • Ved behov for transport: klare å komme seg inn og ut av bilen
  • Kommunen vil gjøre fortløpende faglige vurderinger i forhold til om du kan nyttiggjøre deg av tilbudet.

Pris for tjenesten

Egenandel ihht kommunenes regulativ

Samarbeidspartnere

  • Demenskontakter
  • Hjemmetjenesten
  • Inntaksteamet
  • Fastlege

Lover

Dette er en lovpålagt tjeneste.
Se spesielt helse- og omsorgstjenesteloven § 3-2 nr. 7 og pasient- og brukerrettighetsloven § 2-1a.

Forvaltningsloven
Helse- og omsorgstjenesteloven
Pasient- og brukerrettighetsloven
Forskrift om egenandel for helse- og omsorgstjenester

Veiledning - hvordan få utført eller motta tjenesten

OM SØKNADSPROSESSEN
 

Veiledning – hvordan få utført eller motta tjenesten: Søknadsskjema finnes på kommunens hjemmeside: www.tjeldsund.kommune.no  eller ved henvendelse til

Inntaksteamet, Asphaugen 4, 9440 Evenskjer, mobiltelefon 907 28 113
 

Søknadsskjema:

Skjemaet er i pdf format, må lastes ned og fylles ut 

Søknadsskjema for Helse- og omsorgstjenester

 

Hva kan bruker forvente av oss?

  • Vi legger kommunens etiske retningslinjer til grunn i vår virksomhet.
  • Vi viser respekt for deg i din livssituasjon.
  • Taushetsplikten overholdes.
     

Hva forventes av deg?

  • Du / din representant melder ifra dersom behovet for tjenesten endres.
  • Du / din representant gir beskjed ved sykdom / fravær.
  • Du / din representant gir beskjed snarest mulig dersom tildelt plass i dagsenter ikke skal benyttes.
  • Du / din representant er selv ansvarlig for verdisaker og gjenstander som tas med til dagsenter, og tar selv ansvar for eventuelle tap.
  • Du / din representant gir tilbakemelding / informasjon dersom du opplever kritikkverdige forhold.

Saksbehandling

Du vil få beskjed om at kommunen behandler saken din, og du vil få mulighet til å uttale deg. Kommunen skal innhente alle nødvendige opplysninger for å avgjøre saken, og du har rett til å se dokumentene i saken. Vedtaket vil inneholde kommunens begrunnelse, hvordan de kom fram til beslutningen, og hvem som har vært involvert i behandlingen. Vedtaket vil bli sendt til deg skriftlig.

Saksbehandlingstid

Kommunen skal behandle saken så snart som mulig. Hvis saken ikke kan avgjøres innen én måned, skal du ha skriftlig beskjed om grunnen til dette. Du skal samtidig få opplyst når det antas at vedtaket blir fattet.

Klagemulighet

Hvis du er misfornøyd med vedtaket, kan du klage til kommunen innen en frist på tre uker fra du mottok det. Forklar hva du er misfornøyd med og hvorfor du mener vedtaket bør endres. Hvis du trenger veiledning, kan du henvende deg til kommunen. Opprettholder kommunen sin avgjørelse, blir saken sendt videre til Statsforvalteren, som avgjør om klagen skal tas til følge.
Du kan også klage til Statsforvalteren i ditt fylke over uforsvarlig utførelse av tjenesten, utilstrekkelig eller gal informasjon eller brudd på taushetsplikten.
 
Skulle det skje en svært alvorlig hendelse i forbindelse med tjenesten kan du som pårørende eller pasient sende en varsling direkte til Statens helsetilsyn på telefonnummer 474 86 882.

Tjenesten oppdatert: 09.04.2025 14:32

Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk