Hvis du ikke er fornøyd med den oppfølgingen du får fra den kommunale helsetjenesten, har du rett til å klage. Vær tydelig på hva du er misfornøyd med og hva du ønsker endret.

En slik klage kan du sende til den enheten i kommunen som du får tjenesten fra. Hvis det gjelder et sykehjem, tar du kontakt med ledelsen på sykehjemmet. Klagen skal alltid forsøkes løst på det nivå der klagen har oppstått.

Du kan få andre til å hjelpe deg med klagen. Husk da å legge ved fullmakt. 


Hva skjer etter du har levert muntlig eller skriftlig klage 

Når de som leverer tjenesten får klagen din, må de undersøke saken og endre tilbudet dersom det ikke er godt nok. Fører ikke klagen frem, kan du selv sende en skriftlig klage til Statsforvalteren som gjør en vurdering av saken.

All dokumentasjon i klagesaken, journalføres i kommunens post og saksbehandlingssystem.

Dersom du vil klage direkte til Statsforvalteren, finner du informasjon om dette på hjemmesiden til Statsforvalteren.  Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester | Statsforvalteren.no

Kontaktinformasjon 

  • Send klagen til kontaktinformasjon for tjenesten du ønsker å klage på. 
    Kontaktinformasjon finner du på kommunens hjemmeside under Helse, omsorg og velferd og de ulike tjenesteområdene. Det vil være leder for den aktuelle for tjenesteleveringen som er kontaktperson for klagen.
  • Skriftlig klage kan også sendes via eDialog ID-porten (digital post) til Tjeldsund kommune.

     

Lenker; 
Statsforvalterens nettsider har mer informasjon om hvordan du klager. Hvordan klage på helse- og omsorgstjenester | Statsforvalteren.no

Dette er loven som sier hva du har krav på og hvilke rettigheter du har som pasient Lov om pasient- og brukerrettigheter (pasient- og brukerrettighetsloven) - Lovdata

På denne siden får du nyheter om pasientrettigheter og kontaktinformasjonen til ombudene i ditt fylke Pasient- og brukerombudet