Vi har lansert nytt nettsted

Velkommen til vår nye hjemmeside!  

Les mer om Vi har lansert nytt nettsted

Rapport fra bruker- og pårørendeundersøkelsen - institusjonstjenesten 2025

Kommunen har gjennomført brukerundersøkelse blant beboere og pårørende ved våre institusjonstjenester. Målet med undersøkelsen har vært å få et tydeligere bilde av hvordan beboere og pårørende opplever våre tjenester, slik at vi kan utvikle oss i tråd med brukernes behov og forventninger.

Hvorfor vi har hatt undersøkelsen?

Brukerundersøkelsen er en viktig del av vårt kvalitetsarbeid. Den gir oss verdifull innsikt i hva som fungerer godt, og hvilke områder som kan forbedres. Undersøkelsen omfatter blant annet temaer som:

  • Resultat for beboer (hverdagslivet på institusjon, f eks mat, måltider, privatliv og personlig hygiene)
  • Trivsel
  • Brukermedvirkning
  • Respektfull behandling
  • Tilgjengelighet
  • Informasjon
  • Helhetsvurdering

Hvordan følger vi opp resultatene?

Basert på funnene i undersøkelsen vil institusjonstjenesten nå fokusere på tre forbedringsområder:

  • Brukermedvirkning
    • Styrke primærkontaktrollen for å sikre god dialog mellom institusjonstjenesten, beboer og pårørende.
    • Årlig pårørendemøte på hver institusjon
    • Innkomstsamtale ved innleggelse
  • Informasjon
    • Utarbeide brosjyre med informasjon om institusjonen
    • Oppdatert informasjon om institusjonstjenesten på hjemmesiden
    • Oppdaterte informasjonstavler på hver institusjon
  • Aktiviteter
    • Synliggjøre dagens aktivitetstilbud
    • Kartlegge hvilke aktiviteter beboerne ønsker
    • Se på muligheten for samarbeid med frivillige og aktører for å skape mer aktivitetstilbud

Du kan lese rapporten om brukerundersøkelsen her: Rapport fra bruker- og pårørendeundersøkelsen - institusjonstjenesten 2025 pdf, 627 kB.

Skånland sykehjem