Hopp til toppmenyen på siden Hopp til hovedinnholdet på siden
Velg språk: Bokmål Samisk

Aktuelle nyheter/statistikk

Oppdaterte råd om smittevern og korona

Helsedirektoratet har kommet med oppdaterte smittevernråd og råd for behandling av koronasykdom for personer i risikogruppen.

Dette er anbefalingene for covid-19 som gjelder nå

Hold deg hjemme hvis du har nyoppståtte luftsymptomer og føler deg syk. Du trenger ikke lenger teste deg, og du trenger ikke være hjemme fire dager ved covid-19. Kontakt lege hvis du har behov for helsehjelp. Kommunenes testtilbud vil fortsette en stund til.

Kilde FHI

Regjeringen letter på tiltakene

Endringene gjelder fra klokken 23.00 tirsdag 1. februar.

Den erfaringen man har så langt med omikronvarianten er at den smitter lett, men folk blir mindre syke om de er smittet. Vaksinen beskytter godt. Regjeringen har derfor besluttet å åpne mer opp slik at vi kan ta hverdagen tilbake.

generelle råd

Endringer i rutinene for bekreftende PCR-test

Smittetrykket i Norge øker og det er stor belastning på kommuner og laboratorier for å få en bekreftende prøve etter positiv selvtest. Helsedirektoratet har derfor endret rutinene for bekreftende PCR-test og selvregistrering av positiv selvtest for covid-19 slik at behovet for bekreftende PCR-tester blir redusert.

test covid-19

Endring i nasjonale tiltak

Fra og med 14. januar har regjeringen endret på tiltakene som er iverksatt for å ha kontroll med økende smitte, hovedsakelig pga omicron-varianten. Enkelte lettelser er innført, andre lettelser vurderes fortsatt.

Språk Norsk - NorwegianSpråk Sami - Samisk